Abonnement met toestel voortaan gezien als lening

Een mobiel abonnement waarbij een smartphone is inbegrepen, moet nu officieel gezien worden als een lening (koop op afbetaling), dat melden verschillende media. Dat is het resultaat van stukgelopen gesprekken tussen de vier grote providers in Nederland (KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele2) en minister Jeroen Dijsselbloem van het Ministerie van Financiën. Om deze reden gaan dezelfde regels gelden voor telecomproviders als voor bijvoorbeeld banken en kredietverstrekkers die een uitgestelde betaling aanbieden.

Onderhandelingen liepen stuk

Er zijn maandenlang gesprekken gevoerd tussen de minister Dijsselbloem en de telecomproviders, om zo tot een vrijwillige gedragscode voor mobiele abonnementen te komen. De gesprekken liepen echter uiteindelijk op niets uit. Mobiele telefoon abonnementen met een toestel vallen daardoor voortaan onder het Wet op het financieel toezicht. Hierdoor moeten alle providers in Nederland zich aan extra regels houden. Zo moet de bekende slogan ‘Let op: Geld lenen kost geld!’ bijvoorbeeld bij iedere reclame worden vermeld. Alleen al op de televisie zal de consument dit verschil opvallen. Ook moet verplicht worden getoetst of de consumenten hun maandelijkse telefoonlasten wel kunnen ophoesten. Alleen wanneer er een telefoon van minder dan 250 euro wordt gekocht op afbetaling, dan hoeft dit niet te worden gemeld bij het Bureau Kredietregistratie.

Hoge Raad aanleiding tot deze beslissing

In 2014 stelde de Hoge Raad als dat een ‘gratis’ toestel bij een mobiel telefoon abonnement in feite een koop op afbetaling is. Daarom worden deze abonnementen bij veel aanbieders al gespecificeerd en worden de maandelijkse kosten voor de mobiele telefoon en voor het mobiele abonnement apart van elkaar weergegeven. Voor de consument betekent het direct dat er geen kortingen kunnen worden geboden aan mensen die hun telefoon ineens afrekenen, zoals dat nu wel vaak mogelijk is. In de praktijk zal moeten blijken wat de directe gevolgen zijn van deze mislukte gesprekken. De telecomproviders laten weten zeer teleurgesteld te zijn dat er geen overeenstemming is bereikt over een vrijwillige gedragscode.

Meer informatie over koop op afbetaling vind je op www.abonnement.net.

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *