Vergelijken loont

vergelijken-loontNu het  economische en politieke klimaat behoorlijk van invloed blijkt te zijn op de portemonnee van de consument, wordt het steeds aanlokkelijker om te onderzoeken waarop bespaard kan worden. De verschillende vaste lasten maken het onoverzichtelijk wat er per abonnement wordt afgerekend. Of het nu gaat om uw hypotheek, energie, zorgverzekering, internet of telefoon.

Steeds meer websites geven de consument de mogelijkheid om diensten te vergelijken. Zo geven verschillende websites de consument de mogelijkheid om in kaart te brengen hoeveel betaald wordt voor de energie in vergelijking met andere aanbieders. Ook een goed overzicht van de tarieven van de alles-in-1 pakketten van providers kunnen de consument behoorlijk wat geld besparen. Op het gebied van telefonie lijken nu ook veranderingen gaande.

Uit onderzoek van GfK Retail blijkt dat er dit jaar meer Sim Only abonnementen zijn afgesloten in vergelijking met vorig jaar. Daarentegen worden minder smartphones met abonnement afgesloten en kiezen consumenten vaker voor een simlockvrij model. Daarmee lijkt de consument prijsbewuster te worden. Vaak hebben abonnementen in combinatie met een telefoon een 2-jarig abonnement, waardoor de consument minder snel kan veranderen van abonnement. Door de continu innoverende kenmerken van smartphones, wil de consument sneller kunnen overstappen. De toenemende verkoop van Sim Only abonnementen en simlockvrije smartphones kan dus goed worden verklaard.

Ook de telefonie markt zal onrustiger worden. Eind oktober staat de veiling voor mobiele frequenties gepland. Het is de verwachting dat de toenemende concurrentie positief kan uitpakken voor de consument. Zo is er ruimte gereserveerd voor nieuwkomers. Het is niet ondenkbaar dat een prijsvechter zich zal mengen tussen de gevestigde namen. Net als de Nederlandse markt hanteert de Franse markt ook vrij hoge bedragen voor mobiel telefoonverkeer. Juist op de Franse markt wist een nieuwkomer met lagere prijzen vrij snel een behoorlijk marktaandeel te veroveren. Echter, het gevaar is dat partnerships zullen worden gesloten door de providers die meedingen om een mobiele frequentie. Naar alle waarschijnlijkheid zullen Ziggo/UPC en Tele2 de nieuwe toetreders zijn en zal het dus van deze providers afhangen in hoeverre de tarieven voor de consument omlaag zullen gaan.

Het is dus niet onverstandig om ook de markt in de gaten te houden, want dit kan gevolgen hebben voor de tarieven van providers. Door gratis gebruik te maken van vergelijkingswebsites worden niet alleen de eigen uitgaven inzichtelijk gemaakt, maar blijft de consument ook op de hoogte van de marktperikelen.

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *