Kan je overstappen met nummerbehoud?
Wil je overstappen naar een Sim Only abonnement? Maar wil je je huidige telefoonnummer behouden? Lees dan hier een aantal tips van Simyo om er zo min mogelijk van te merken dat je overstapt.
Nummer behouden
Als je ervoor kiest om om je huidige telefoonnummer mee te nemen naar je nieuwe provider, dan zijn daar de volgende gegevens voor nodig:
- Het te behouden telefoonnummer;
- De vorm van je huidige abonnement;
- De datum wanneer je contract eindigt;
- Je huidige provider;
- Het nummer van je simkaart.
Hoe te handelen in verschillende situaties
Als je je nummer wil meenemen, raden we je aan niet zelf je abonnement op te zeggen. Dit kan onderling geregeld worden door de providers. Hiermee voorkom je dat jee niet dubbel betaalt of een paar dagen zonder je nummer zit. Zij zullen met jou de eerst mogelijke datum afspreken waarop je nummer kan worden overgezet. Dit kost je geen geld, want nummerbehoud is altijd gratis.
Is je aanvraag voor nummerbehoud goedgekeurd? Dan is het ook een akkoord voor een opzegging van het contract bij je vorige provider. Wordt de aanvraag afgekeurd? Dan is je abonnement nog niet opgezegd en kan je het beste contant opnemen met de klantenservice van je vorige provider.
Van Prepaid naar Sim Only
Bij Prepaid kan je elk moment overstappen naar een Sim Only abonnement. Je zit namelijk niet vast aan een contract.
Van particulier abonnement naar Sim Only
Het duurt minstens een maand, voordat je nummer wordt overgezet. Nummerbehoud is hetzelfde als opzeggen. Het opzegtermijn voor een particulier abonnement is dus één maand.
Overstappen van een zakelijk abonnement naar Sim Only
Bij een zakelijk abonnement is het opzegtermijn drie maanden. Bij providers als Simyo kun je als je contract nog niet is afgelopen, vanaf vier maanden van tevoren een Sim Only abonnement met nummerbehoud aanvragen. Hier hebben ze wel jouw klantnummer voor nodig.
Je nummerbehoud achteraf nog aanvragen
Je bent niet verplicht om direct bij het bestellen te bepalen of je je nummer wil behouden. Dit kan je bij sommige providers pas aanvragen als je de simkaart binnen krijgt.
Is je aanvraag van nummerbehoud afgewezen?
Geen paniek. Dit kan verholpen worden. Meestal kloppen je gegevens nog niet helemaal of mag je nog niet weg van je huidige provider. De reden hiervoor kan navragen bij je huidige provider. Zodra alle gegevens kloppen, keurt je oude provider je aanvraag voor nummerbehoud goed.
Handige tips. Ik wilde inderdaad gaan overstappen met nummerbehoud, dus erg fijn om dit te weten.